Svenska folket sågar Alliansens nya logotyp

March 24, 2010  |  Varumärken

 

 

Alliansens nya logotyp har den senaste veckan dryftats av de flesta med en åsikt inom politik eller varumärkesdesign. Åsikterna har enligt Makt & Media varit kritiska. Själv fick jag först och främst kännedom om dessa åsikter via Twitter, där inläggen initialt var neutrala, men ganska fort övergick till att vara kritiska, vilket i sig är rätt spännande då det ger indikationer på hur beteenden på Twitter sprider sig. Men det här blogginlägget handlar enkom om Alliansens nya logga. Och eftersom vi vid det här laget har lärt oss att man inte alltid ska lita på vad experterna har att säga om folks reaktioner och opinioner (eller hur?) ställde jag några snabba frågor till befolkningen via SnabbaSvar.se för att ta reda på vad den Svenska befolkningen egentligen tycker om loggan.

Svaren blev sammanställda imorse och denna blogg är således först med att leverera Svenska folkets utslag om Alliansens nya logotyp.

Tycker inte om den nya logotypen

Åsikterna är inte helt samstämmigt negativa, men 59 % av befolkningen tyckte inte om den nya loggan, ställt mot endast 19,1 % som tycker om den. 21,4 % av respondenterna svarade att de inte visste vad de tyckte. Alltså tycker tre gånger så många svenskar inte om Alliansens nya logotyp, som det är svenskar som tycker om den.

 
 
 
 
 

Den är fånig och rörig

Med blickarna fortsatt fästa på logotypen fick respondenterna även välja mellan en uppsättning olika adjektiv, för att ge oss en bättre bild av vad de tyckte om den. 24,5 % tyckte att loggan var fånig, följt av 14,8 % som tyckte att den var ful. På tredje plats valdes alternativet ”annat”, vilket skickar tillbaka en signal till mig om att jag inte har optimerat svarsalternativen. Således har jag gett mig in och kodat de öppna svaren (här hittar du de kodade öppna svaren) för att utröna huruvida de är mestadels positiva eller negativa (vilket ger en fingervisning på eventuell skevhet i svarsalternativen). Orden som förekom mest var barnslig, förvirrande, rörig, otydlig, och retro/70-tal. Dessa ord ljuder ifrån den delen av befolkningen som vänder tummen ner åt logotypen. De som tycker om logotypen anser att den är rolig, framåttänkande och snygg.

Andra som har skrivit och bloggat om Alliansens nya logotyp

Alliansens logotyp har även tagits upp bl.a. av Politikerbloggen som tar upp exempel på hur bloggosfären har reagerat med modifierade logotyper, av bloggen Mittegetjävlanarnia som drar paralleller med barnböcker tagit fram några egna riktigt roliga exempel anknutna till temat Alfons Åberg, av IDG som frågat två formgivarproffs om deras utlåtande och DagensPS som sammanfattar kritik från designexperter.

Om frågorna

Frågorna ställdes via tjänsten SnabbaSvar.se under perioden 16 mars 2010 till 23 mars 2010 och besvarades av 1 116 respondenter, nationellt representativa för Svenska riket på kön, ålder och region. Urvalet drogs bland 300 000 panelmedlemmar tillhörandes 31 av Sveriges största internetpaneler. Panelerna administreras i panelbörsen ”Cint Panel Exchange” som tillhandahålls av Cint AB.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Ping.fm
  • Posterous
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter

Inga relaterade inlägg


5 Kommentarer


  1. Hej Rafe!

    Jätteintressant inlägg och kul statistik!

    Jag skulle dock vilja nyansera det lite grand med avseende på det som nämns i referensen till min blogg, Makt & Media. Jag använder inte själv uttrycket “enhälligt kritiska”. Det jag har uppfattat, och skriver i mitt inlägg, är att loggan får “massiv kritik från både svenska logodesigners och en i stort sett totalt enig marknadsföringsbransch”

  2. Hej Martin!

    Tackar! Kul att höra!

    Jag tog mig friheten att tolka “massiv kritik” och “en i stort sett enig marknadsföringsbransch” som “enhällig kritik”. Kanske lite hårddraget. Jag har nu tagit bort ordet enhällig i bloggen.

    /Rafe

  3. Så jättekul kanske inte loggan är. Framförallt tycker jag inte färgvalet är så snyggt. Jag tror att loggan funkar bäst med vita bokstäver mot mörk botten, typ ett fotografi. Men den kommer ändå att funka utmärkt i valrörelsen. För allvarligt talat, det är knappast hårklyverier om typografi som kommer att avgöra valet. De rödgröna är inte i närheten av alliansens varumärkesbyggande. Vad har de ens för namn?

  4. Jag håller med dig Kalle. Det kommer att bottna i de värderingar som Alliansen präglar varumärket med, samt i vilka sammanhang de exponerar varumärket (och detta är troligtvis fullt beskrivet för dem av Garbergs, som jag är övertygad har full koll på läget, trots kritik mot dem). Tanken med inlägget var att få fram folkets åsikt kring logotypen. Och alla respondenter hade en åsikt, vilket är mer än i andra undersökningar som görs via SnabbaSvar.se, och vilket ävenledes var Alliansens och Garbergs avsikt. Därför håller jag med. Man kan klanka ner på den grafiska profilen, men arbetet med varumärket har bara börjat. Jag försöker dock att inte blanda in mina egna åsikter alltför mycket när jag skriver om folkets opinion.

    /Rafe

  5. Så vad säger loggan då?
    Den säger ju ingenting av relevans för alliansen. Men man hade iallafall lite roligt för skattepengarna. Någonting måste de göra med dessa öronmärkta slantarna. Inte kan man satsa på vården med dem, det vore ju för bra reklam. Vi satsar på den lekfyllda loggan istället.

Skriv en ny kommentar