Statistik om julshoppingen 2010 uppdaterad

Statistik om julshoppingen 2010 uppdaterad

December 9, 2010  |  Marknadsundersökning

Situationen för julshoppingen börjar bli rätt intressant i det avseendet att det med 15 dagar kvar till jul återstår massvis av julklappar att köpas. En stor del av svenskarna tenderar att fortfarande skjuta fram de ounvikliga köpen av julklappar. Detta innebär lyckligvis för mig att jag inte är ensam om att ligga efter. Men jag inser att det bäddar för några spännande äventyr i armbågarnas djungel ju längre jag väntar. Frågan är bara när titreringspunkten nås, dvs. när det rasslar till och svenskarna går man ur huse för att julhandla. Vid det laget skulle jag iaf vilja ha det mesta inköpt. Nåväl, nog om mig, hur ser det ut där ute egentligen?

Låt oss börja med antalet inköpta julklappar. Fram till tisdagen den 7 december hade svenskarna totalt köpt 21,3 miljoner julklappar (± 2 miljoner, 95 % konfidensgrad), av totalt 65 miljoner projecerade julklappsköp. Siffran 65 miljoner är vi tämligen säkra på vid det här laget, då den har återkommit med mycket små variationer sedan vi började med mätningarna. Således återstår ca 43 miljoner julklappar att köpas under 15 dagar.

Vi har den senaste veckan sett stora fina rörelser bland dem som inte köpt några julklappar, eller väldigt få julklappar. Antalet svenskar som inte har köpt någon julklapp minskade till ca 46 % (ca 53 % en vecka tidigare), och gruppen som hade köpt några få julklappar (1-6 julklappar i detta fall) ser ut att ha fyllt på med i snitt 1 julklapp vardera.

Om mätningen

Som vanligt är frågorna ställda via undersökningstjänsten SnabbaSvar.se som är tillgänglig för alla som har en eller flera frågor. Denna gång besvarades frågorna av 1 062 respondenter. SnabbaSvar.se drog urvalet via panelbörsen som tillhandahålls av Cint AB och används av större delar av marknadsundersökningsindustrin. Denna mätning hade vi nöjet att, till de övriga panelerna, addera DN:s panel som urvalskälla, vilket medför att urvalen är dragna bland hela 27 av Sveriges topp-paneler, och att vi har tillgång till runt 400 000 svenskar i åldrarna 15-80 år. Svarsfrekvensen låg på hela 60 % vilket är mäkta bra för vilken typ av marknadsundersökning som helst. Svaren är representativa för svenska riket och vi applicerar en konfidensgrad om 95 %.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Ping.fm
  • Posterous
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter

Relaterade inlägg:

  1. Temperaturen på julshoppingen stiger
  2. Trög vecka för julshoppingen
  3. Temperaturen på julshoppingen v 44 2010
  4. Julshoppingfronten intet nytt visar marknadsmätningen för vecka 45
  5. Julshoppingtempen 2010

Skriv en ny kommentar