Spridning av Alliansens nya logotyp

March 29, 2010  |  Varumärken

En av nycklarna till att förstå om lanseringen av en ny logotyp fortskrider framgångsrikt är dess kännedom och spridning bland målgruppen. Desto fortare målgruppen kommer i kontakt med logotypen och får kännedom om den, desto bättre för avsändaren. Om målgruppen definieras som den generella befolkningen är det, i motsats till vad många tror, med dagens teknologi relativt enkelt att idag genomföra mätningar av spridningen av logotyper och varumärkeskännedom.

En av våra frågor om Alliansens nya logotyp som ställdes via SnabbaSvar.se  avsåg att få svar på om respondenterna hade sett eller hört talas om den nya logotypen. Säga vad man vill om utseendet på Alliansens nya logotyp, men de lyckades onekligen uppnå en bra spridning. Inom den första veckan hade 45 % av Sveriges befolkning sett logotypen, och 14 % hade hört talas om den. 41 % angav att de vare sig hade sett den eller hört talas om den.

Givetvis kan man vara kritisk till huruvida siffrorna är starka eller svaga när det rör sig om fyra riksdagspartiers allians, som bör beröra en hel nation. Men ta dig i så fall också en funderare kring hur många människor du tror känner till logotyperna tillhörandes exempelvis Centerpartiet, Miljöpartiet eller Vänsterpartiet (eller fråga själv via SnabbaSvar.se). Har du själv en bild av dessa logotyper i minnet?

Relaterade sidor

  • Du hittar statistik om svenska folkets reaktion på Alliansens nya logotyp här

Vill du veta mer?

  • Läs om var svaren till denna fråga kommer ifrån här

Om frågorna

Frågorna ställdes via tjänsten SnabbaSvar.se under perioden 16 mars 2010 till 23 mars 2010 och besvarades av 1 116 respondenter, nationellt representativa för Svenska riket på kön, ålder och region. Urvalet drogs bland 300 000 panelmedlemmar tillhörandes 31 av Sveriges största internetpaneler. Panelerna administreras i panelbörsen ”Cint Panel Exchange” som tillhandahålls av Cint AB.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Ping.fm
  • Posterous
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter

Relaterade inlägg:

  1. Öppna svar om Alliansens logotyp
  2. Svenska folket sågar Alliansens nya logotyp

Skriv en ny kommentar