Sista mätningen - summering av statistiken för shopping av julklappar 2010

Sista mätningen – summering av statistiken för shopping av julklappar 2010

December 30, 2010  |  Marknadsundersökning

Julen och julhandeln är bakom oss. Medan många av oss fyndar på mellandagsrean tänkte jag ägna 2010 års julklappar några sista minuter. Här nedan redovisar jag den avslutande mätningen av julshoppingen 2010.

Mätningen genomfördes under perioden 21 – 25 december 2010 via undersökningstjänsten SnabbaSvar.se. Det ser ut som att de flesta fick sina klappar köpta i slutändan. Vår ackumulerade mätning av planerade julklappsinköp landade slutligen på 70,5 miljoner julklappar (senaste mätningen baserad på 2 085 unika respondenter som svarade på vår fråga över loppet av 2 veckor). Antalet faktiskt inköpta julklappar slutade i mätningen på 72,5 miljoner. Därmed har folk köpt något fler julklappar än de har angett att de planerat att köpa.

Under veckorna som gått har antalet inköpta julklappar ökat alltmer. För varje vecka sedan vi började mäta har det köpts mer julklappar än under under föregående vecka. Denna trend avslutades med ett crescendo under perioden 21-24 december då det inhandlades ca 27 miljoner julklappar, vilket är mer än antalet inhandlade julklappar under 5-veckorsperioden 2 november – 7 december.

Kvinnor i åldrarna 36-55 år köpte flest julklappar per person (i genomsnitt 14,3) medan män i åldrarna 15-22 köpte minst julklappar per person (i genomsnitt 5,5). Generellt sett så köpte kvinnor ca 67 % fler julklappar än män gjorde till julen 2010. Mätningen visar även med statistisk signifikans att husägare köpte fler julklappar än lägenhetsinnehavare (hyresrätt 1:a hand och bostadsrätt). Husägarna köpte 10,4-12,1 julklappar per person. Lägenhetsinnehavarna köpte 8,0 – 9,5 julklappar per person. Dock föreligger det inga signifikanta skillnader mellan regioner eller mellan storleken på bostadsorten.

Lönen hade en liten inverkan på antalet inköpta julklappar. De med låg inkomst (låg inkomst defineras till 0-9 999 kr per månad, brutto) inhandlade 7-8,8 julklappar per person. De med en högre medelinkomst (högre medelinkomst har vi definerat till 18 251 – 26 500 kr, brutto) har det högsta spannet, nämligen 9,7 – 12,1 inköpta julklappar per person och har således med statistisk signifikans köpt fler julklappar. Vi kan dock inte uttala oss om att högre medelinkomsttagarna har köpt flest julklappar då både de lägre medelinkomsttagarna och höginkomsttagarna ligger i liknande intervall. Ett rimligt antagande utifrån dessa siffror torde vara att folk anpassar prislappen på julklapparna efter plånboken, men att de inte drar ner alltför mycket på antalet julklappar även om de har ansträngd ekonomi.

Givetvis finns det säkerligen fler variabler som avgör omfattningen av antalet inhandlade julklappar (t.ex. antal barn i hushållet, huruvida man arbetar eller inte), men utifrån våra mätningar och de variabler vi använt köptes flest julklappar av kvinnor i åldrarna 36-55 som bor i ett ägt hus. Personerna som köpte minst julklappar var män i åldrarna 15-22 som bor i lägenhet och tjänar 0 – 9 999 kr i månaden, innan skatt. 

Jag hoppas att ni har uppskattat rapporteringen av våra kontinuerliga mätningar av julhandeln och funnit den användbar i ert dagliga arbete. Det har varit riktigt intressant att jobba fram de veckoliga rapporterna. Givet att intresset är fortsatt högt om ett år så kommer vi givetvis att ha ambitionen att genomföra marknadsundersökningarna igen inför julen 2011.

Har du några frågor kring undersökningarna är du varmt välkommen att kontakta mig på 08-546 383 41, eller på 0760 37 91 91. Undrar du var svaren till undersökningarna kommit ifrån kan du läsa mer om det här.

Önskar dig ett riktigt bra avslut på 2010!

/Rafe, SnabbaSvar.se

Om undersökningen

Den senaste undersökningen genomfördes under perioden  21 – 25 december 2010 och besvarades av 1 062 respondenter representativa för det svenska riket. Urvalet är draget för att proportionellt motsvara de demografiska variablerna kön, ålder och region, och gör detta nästintill perfekt med ett Chisquare värde om 0,9999 (1 är optimalt) baserat på demografisk statistik från SCB 2009. Distributionen i urvalet är även representativ vad beträffar variablerna inkomst, boendeform och ortstorlek. Vi har använt oss av metoden webenkät utskickad till 31 av Sveriges största internetpaneler (bl.a. di.se-panelen, DN-panelen, Allt om mat-panelen, Sponsorhusetpanelen, 4 stycken telefonrekryterade paneler, samt Blocket-panelen) och på så vis lyckats minimera skevheter i urvalet som annars kan uppstå på grund av rekryteringskälla, rekryteringsmetod, samt panelmedlemmarnas relation till varumärket som äger panelen. Vi kan nå alla dessa paneler tack vare att undersökningstjänsten SnabbaSvar.se är uppkopplad mot undersökningsindustrins panelbörs som tillhandahålls av mjukvaruföretaget Cint AB.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Ping.fm
  • Posterous
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter

Relaterade inlägg:

  1. Statistik om julshoppingen 2010 uppdaterad
  2. Julshoppingfronten intet nytt visar marknadsmätningen för vecka 45
  3. Temperaturen på julshoppingen v 44 2010
  4. Julklappsrusningen är fullt igång
  5. Trög vecka för julshoppingen

Inga kommentarer


Trackbacks

  1. Tweets that mention http://egentligen.snabbasvar.se/sista-matningen-summering-av-statistiken-for-shopping-av-julklappar-2010/ -- Topsy.com

Skriv en ny kommentar