Ny mätning: svensk efterfråga på iPad ökar

April 8, 2010  |  Marknadsundersökning, Varumärken

SnabbaSvar.se har nu genomfört en tredje mätning av den svenska efterfrågan på iPad. De nya siffrorna från vecka 13 2010 visar att svenskarnas vilja att köpa iPad har ökat.

Sedan den första och andra mätningen ser vi en ökning i antalet svenskar som tänker köpa iPad några månader efter försäljningsstart. V 5 var det 2,5 % av svenskarna som skulle vänta några månader innan de slog till. Denna siffra ökade till 3,4 % under vecka 8, och vidare till 5,7 % under vecka 13. 

Tidigare, från mätningen vecka 5 till mätningen vecka 8, har vi inte kunnat uttala oss om ökningen har varit statistiskt signifikant eller om skillnaden har berott på den statistiska osäkerheten i mätningen, dvs. slumpen. Men skillnaden mellan mätningen under vecka 13 och mätningen under vecka 5 är statistiskt signifikant, d.v.s. den beror på inte på slumpen i urvalen, utan på förändringar i efterfrågan bland den svenska befokningen (med 95 % konfidensgrad).

Antalet människor som kommer köpa en iPad så fort den släpps i Sverige har däremot hållit sig någorlunda stabilt under mätperioden. Dock observerade vi en dipp under vecka 8 som mycket väl kan ha varit en förändring i efterfrågan, fast det är inte helt säkert. Den senaste mätningen antyder att 0,9 % (±0,57 %) kommer att köpa sig en iPad när den börjar säljas.

Antalet människor som kommer att önska sig en iPad i present eller julklapp ligger relativt konstant på 7,4 % (±1,57 %).

Totalt sett ligger efterfrågan för året (förutsatt att vi får iPad till Sverige innan en alltför stor del av året passerat) kring 14 %, dvs. runt 980 tusen potentiella köpare i Sverige.

De oranga linjerna i grafen visar konfidensintervallet med en 95% konfidensgrad för alternativet “ja, fast jag kommer att vänta några månader” (dvs. de oranga kolumnerna).

Om mätningen

Mätningen görs med jämna intervall via tjänsten SnabbaSvar.se som samlar in svaren bland 300 000 svenskar tillhörandes 31 av Sveriges största internetpaneler. Mätningen är nationellt representativ vad beträffar kön, ålder och region tack vare stratifierad urvalsdragning. I mätningen vecka 13 bidrog 1 061 respondenter med sina svar.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Ping.fm
  • Posterous
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter

Relaterade inlägg:

  1. Apples iPad tappar de tidiga köparna
  2. Är framgången säkerställd för iPad i Sverige?
  3. Intresset för iPad tripplades bland Innovators av elektronik i USA!
  4. Fortsatt mätning av bokrean 2010

Skriv en ny kommentar