Mest attraktiva användningsområdena för iPad bland Sveriges befolkning

February 22, 2010  |  Uncategorized

Vid det här laget har det troligen inte undgått någon att iPad snart är här. Men hur tror vi egentligen att vi kommer att använda den? Jag passade på att fråga om detta via SnabbaSvar.se, under perioden 2010-02-05 till 2010-02-08. Frågan löd: “Oavsett om du tänker köpa en iPad eller inte skulle vi vilja fråga följande: Vilka tre (3) användningsområden tycker du verkar vara mest attraktiva för en iPad?” Nedan ser du vad 1 122 respondenter, representativa för den svenska befolkningen på kön, ålder och region, tyckte.

Hur Svenskarna vill använda iPad - enkät marknadsundersökning - användningsområden - stapeldiagram

Frågor som redan cirkulerar i huvudet på mig är bl.a. varför “Surfa på nätet” fick störst andel, varför “köpa/prenumerera på tidningar” hamnade så långt ner på listan, samt hur fördelningen skulle se ut om vi inte utgick från hela befolkningen, utan från specifika grupperingar (jag kan avslöja att det finns en del markanta skillnader). Detta och mycket mer tål att funderas över. Hur vi väljer att använda en ny teknologi som detta kommer att forma och färga nya affärsmöjligheter, och likaledes kommer nya användningsområden (affärsmöjligheter) att influera hur vi använder teknologin. Sålunda vill jag hävda att vidare mätningar på hur de mest attraktiva användningsområdena förändras över tiden torde vara av intresse för beslutsfattare som berörs av denna teknologi.  

Nu återstår bara att tolka tabellen. De reflektionerna överlämnar jag emellertid till dig.

/Rafe

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Ping.fm
  • Posterous
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter

Relaterade inlägg:

  1. Intresset för iPad tripplades bland Innovators av elektronik i USA!
  2. Är framgången säkerställd för iPad i Sverige?

3 Kommentarer


  1. Mycket intressant undersökning Rafe. Att surfa på internet och att kolla video kommer så högt upp är inte så förvånande. Egentligen inte heller att så mycket som 28% svarar “Vet inte” då plattan hamnar i ett helt nytt produktsegment. Vi kommer att ändra beteendet på hur vi surfar i framtiden eftersom vi alltid kommer att ha tillgång till nätet. De som svarar att de kommer läsa böcker är jag lite mer frågande till. Kommer man verkligen läsa böcker på en produkt som inte stödjer e-ink? Jag blir trött i ögonen bara jag skummar igenom internet. Förhoppningsvis kommer detta till nästa version av iPad, ungefär som MMS etc kom till andra generationen iphone..

  2. Tack Johan! Jag blev lite överraskad över den höga andelen. Det leder mig till att undra i hur hög utsträckning den, eller liknande “läsplattor”, blir ett substitut för datorn (och hur snabbt/långsamt det kommer att gå). Du ser ut att ha tagit ut rätt riktning med benämningen “surfplatta” på sidan http://surfplatta.com

    Rafe

  3. Ja det är den frågan många ställer sig. Vi får en fingervisning av din undersökning men det är svårt att sia om hur snabbt det kommer att gå eftersom det är en helt ny produkt som fyller ett hål som för några månader/år sedan ingen visste att de hade. Personligen är jag helt övertygad om att det kommer att slå, stort. För det första så ser man redan nu hur folk spetsar sina naglar när de surfar på sina 3 tums-telefoner. Vi behöver information överallt, mobilt, och hela tiden. Vi har bara inte redskapen ännu. När man väl kommer ha tillgång till en platta kommer det att vara hur självklart som helst.
    För det andra så tror jag framtiden kommer erbjuda produkter som är mer slimmade och “lättförpackade”. Jag tror att vi om 3-4 år kommer fnissa till lite när vi pratar om den första ipaden och vilket rabalder det skapade.

    Ser fram mot fler artiklar… :)

    Ha det..

    //Johan

Skriv en ny kommentar