Intresset för iPad tripplades bland Innovators av elektronik i USA!

February 9, 2010  |  Marknadsundersökning

PC för Alla skriver idag om att en högre andel konsumenter i USA väljer att avstå från att köpa iPad i dagsläget än vad som rapporterades innan den släpptes (läs deras artikel). Innan iPad släpptes hade 26% hört talas om den, men svarade att de inte skulle köpa den, medan motsvarande siffra efter att den släppts ut på marknaden är 52%. En fördubbling. Vad galet. Och när respondenterna ställdes inför frågan “tror du att du behöver en iPhone?” svarade 49 % nej innan iPhone släpptes. Denna siffra ökade till 61% efter att iPhone kom ut på marknaden. Det verkar som att amerikanernas förväntningar inte uppfylldes!

Statistiken är framtagen av Retrevo, en konsumentsida för elektronikprodukter (här hittar du deras undersökning). Och gissa vad. Undersökningen är gjord bland deras registrerade användare. Som en sidokommentar kan jag nämna att man ska se upp med sådan här statistik då den berättar vad just deras användare tycker. Urvalet är inte representativt för marknaden i dess helhet. I statistiska termer kallat för ett skevt urval. I just detta fall kan man kanske se förbi det. Deras användare karaktäriseras av att vara flitiga köpare av elektronik, eller på annat vis intresserade av elektronik. Därtill rankar Retrevo, enligt alexa.com, på 1 566 plats över de mest besökta sidorna i USA. Det är riktigt bra. En helt nationellt representativ undersökning skulle troligtvis peka på ännu sämre siffror för iPad. Jag gissar att det finns fler Innovators för elektronik i denna undersökning.

Och det verkar vara just Innovators som får bogsera i hamn iPad. Siffrorna pekar åt rätt håll där. Och nu får vi lattja till lite med statistiken

Intresset för iPad tripplades bland Innovators av elektronik i USA! Så skulle rubriken till denna blog kunna ha hetat. Oj, det lät så bra så jag tror att jag helt enkelt döper om rubriken.

Jaha, hur menar jag då? Jo, innan iPad släpptes svarade 3% av de tillfrågade av Retrevo att de trodde sig vilja köpa en iPad. Efter att den släppts trodde hela 9% sig vilja köpa den. Seriöst, 9% av USA:s elektronik-intresserade befolkning är ingen dålig siffra. Det blir nog en bra bas för Apple att skumma marknaden på (detta förutsätter att de senare har för avsikt att sänka priset för den stora massan. Gissningar från min sida).

Och när respondenterna tillfrågades om de ansåg sig behöva en iPad gick siffran från 3% innan release till 5% efter.

Frågar du mig så tror jag att den behöver fylla något sorts hål vad beträffar användningen. Den kan helt enkelt inte enbart vara ett stort substitut för en iPhone, eller något annat sorts substitut för en dator. Den stora horden hoppar gissningsvis på tåget när de sett tillräckligt många sitta och läsa tidningar och böcker på sin iPad.

Men hur står det egentligen till i Sverige? Vad tycker vi svenskar om iPad. Hur många har kännedom om den? Tänker vi köpa den? Hur vill vi använda den?

Läs mitt nästa blogginlägg så får du reda på det (och nu kan du läsa det här).

/Rafe

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Ping.fm
  • Posterous
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter

Inga relaterade inlägg


Skriv en ny kommentar