Har löpelden som sprider Alliansens nya logotyp redan falnat?

April 9, 2010  |  Marknadsundersökning, Varumärken

Några dagar efter att Alliansen släppte sin nya logotyp kom anstormningen av kritik, och med den kom en rask spridning av varumärket och igenkänningen. Vår första mätning visade att Alliansens nya logotyp hade setts av 45 % av befolkningen bara några dagar efter att den avtäckts på café Kofi på Drottninggatan i Stockholm. En väldigt bra siffra även för en allians av riksdagspartier.

3 veckor efter den nya logotypens födelse verkar löpelden som spred den hålla på att falna.

Vår senaste mätning under vecka 13 visar inte på någon statistiskt signifikant tillökning av människor som har sett den nya logotypen. Är det bara en svacka? Har det aktiva arbetet med loggan inte förankrats rätt? Eller är det helt enkelt så att det är svårt att fästa logotypen på rödgröna näthinnor?

Anledningarna till detta kan vara många, och det torde finnas erfarna och specialiserade människor inom området varumärken/marknadsföring/reklam/PR som bättre kan analysera skälen än underskriven.

En stringent mätning är dock kvintessentiell för vilken som helst fortsatt diskussion, för att inte nämna ett proaktivt agerande med målet att uppnå en för varumärket hälsosam spridning.

Relaterade sidor

  • Den första mätningen om spridningen av alliansens logotyp hittar du här
  • Folkets åsikter om Alliansen nya logotyp hittar du här

Vill du veta mer?

  • Läs var svaren kommer ifrån här
  • Läs om hur SnabbaSvar.se drar dina urval här

Om mätningen

Frågorna ställdes via tjänsten SnabbaSvar.se under perioden 30 mars 2010 till 6 april 2010 och besvarades av 1 061 respondenter, nationellt representativa för Svenska riket på kön, ålder och region. Urvalet drogs bland 300 000 panelmedlemmar tillhörandes 31 av Sveriges största internetpaneler. Panelerna administreras i panelbörsen ”Cint Panel Exchange” som tillhandahålls av Cint AB.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Ping.fm
  • Posterous
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter

Relaterade inlägg:

  1. Öppna svar om Alliansens logotyp
  2. Spridning av Alliansens nya logotyp
  3. Svenska folket sågar Alliansens nya logotyp

Skriv en ny kommentar