En bokrea ska besökas, inte surfas till

February 17, 2010  |  Marknadsundersökning

Böcker hör till produkter som går utmärkt att sälja via Internet. Men när det gäller bokrean så håller vi svenskar fortfarande fast vid det fysiska besöket i bokhandeln, butiken eller varuhuset.

När 1 122 svenskar svarade på några frågor om bokrean, menade 54 % att de föredrog att göra sina bokinköp fysiskt på plats medan 20 % svarade att de föredrog att göra sina köp på Internet. 16,8 % svarade att de inte tänkte handla på bokrean och 9,3 % svarade att de inte visste vad de föredrog.

Tar vi bort alla som valde alternativet “jag tänker inte handla på bokrean” blir siffrorna 64,8 % som vill handla fysiskt på plats, medan 24 % föredrar att göra reainköpen via Nätet.

Undersökning om inköpskanaler inför bokrean 2010 - cirkeldiagram

Jag misstänkte att 24 % bokinköp på rean via Internet trots allt inte är helt bedrövligt. Men vart vända sig för att få detta bekräftat? Jag lyfte på luren och ringde svensk bokhandels chefsredaktör Lasse Winkler. Ett intressant samtal senare kan jag konstatera att 24 % köpintention via Internet är rimligt och i linje med den framlagda utvecklingen i branschen. Jag blev påmind, och påminner er i min tur, om att undersökningen är gjord via Internetpaneler vilket skapar en viss skevhet i svaren mot inköp via nätet (som jag tidigare redan hunnit skriva; tänk på detta med skevheter av urval). Därför torde en bättre uppskattning av sanningen ligga någon/några få procentenheter under 24 %. Fortfarande rimligt.

Jag blev också tipsad om en undersökning (stort tack Lasse!) som gjordes i USA under nov/dec 2009, där ett företag vid namn Verso Advertising mätte den amerikanska befolkningens bokläsar- och bokköparvanor (du hittar den här). Om jag får gissa så skulle jag säga att metoden för dess genomförande är s.k. “River Sampling” (simultana popupundersökningar på tusentals websidor). Jag skriver inte mer än så om metoden ty min bloggningstid för idag börjar nå sin smärtgräns, men lovar att återkomma till ämnet. Åter till undersökningen; Verso Advertising rapporterar att 20 % av befolkningen i USA prefererar att göra sina bokinköp online. Sverige ter sig alltså ligga i framkant eller i alla fall i linje med detta. Vid sidan om  kan jag även nämna att rapporten innehåller en del om sannolikheten att respondenterna köper en “e-reader” inom 6-12 månader. 9,8 % svarade “mycket troligt”. Intressant siffra om man jämför med önskan att köpa en iPad bland USA:s befolkning, rapporterad av Retrevo (klicka här för mitt bloginlägg kring detta samt för länk till Retrevos rapport). Siffran i den rapporten var betydligt lägre. Betyder detta att e-läsarna har ett försprång framför iPad? Kopplar man detta till Apples marknadsföringsstrategier kan man dra rätt så intressanta slutsatser (mer om det i ett separat inlägg när jag får tid)

Lasse påpekade också att de 24 procenten (eller något lägre efter korrigering för skevhet) i cirkeldiagrammet här ovan också bör ses i ett mycket större perspektiv än mitt initiala när jag ställde denna fråga (frågan till befolkningen dvs). Nämligen att vi är på randen till ett antågande paradigmskifte inom sättet vi köper och läser böcker, vilket kommer att ha många effekter på vårt samhälle, men även lämna en del ärr. Detta beskriver han på ett mycket gripbart sätt i sin ledare som jag varmt rekommenderar er att läsa. Det kommer att påverka oss alla när allt kommer omkring.

Tänk vad en fråga till befolkningen och ett samtal kan göra för ens egen reflektion kring samhället. Här satt jag och mös kring tanken att kunna iPadda mig igenom allehande böcker och tidningar – utan att egentligen begrunda hur samhället kommer att förändras till följd av denna teknologiska fröjd (nåja, potentiella fröjd). Mysigheten med teknologin är min egen åsikt. Hur samhället i stort egentligen förhåller sig till denna nya teknologi och dess möjligheter tål att undersökas vidare. iPads mottagande har hittills varit svalt i Sverige (statistik och inlägg om det finns här). Men nu har läsplattor börjat marknadsföras aggressivt och jag misstänker att såväl intresse för dessa, som kunskapen om och kring dem kommer att öka tämligen fort bland befolkningen.

Reflekterandes över ovan nämnda kan man månne konstatera att en bokrea ska besökas, inte surfas till… än så länge.

/Rafe

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Ping.fm
  • Posterous
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter

Relaterade inlägg:

  1. 42% fler kvinnor än män kommer definitivt att handla under bokrean 2010
  2. Bokrean 2010

Skriv en ny kommentar