Är framgången säkerställd för iPad i Sverige?

February 10, 2010  |  Marknadsundersökning, Varumärken

De senaste veckorna har det varit en del uppståndelse i media kring Apples nya skapelse iPad. Men jag tycker mig inte ha hört så pass mycket om den att det kan kallas för hype. Ingen av mina vänner eller bekanta har nämnt den. Bland dem som redan äger en iPhone eller Mac har egentligen bara en person sagt att han kommer att köpa en iPad. Så, hur står det egentligen till i Sverige? Är vi nyfikna på iPad? Kommer vi att köpa den? Kommer vi att avvakta?

Jag har ställt två frågor till befolkningen via SnabbaSvar.se för att ta reda på hur iPad kommer att mötas av svenska konsumenter. Svaren har samlats in under vecka 5, perioden 2010-02-02 till 2010-02-05. Enkäten besvarades av totalt 1 122 respondenter i åldrarna 15-64. Urvalet är nationellt representativt vad beträffar kön, ålder och region.

Här är resultaten:

mätning av köpintentioner för iPad i Sverige_Cirkeldiagram
För den initiala lanseringen ser det inte helt ljus ut. Endast 1,1 % av svenskarna avser att köpa iPad så fort den lanseras och ytterligare 2,5 % kommer att avvakta några månader innan de slår till. Av resterande befolkning vill 32,5 % inte köpa iPad under 2010, 31,9 % vill inte ha den alls och 16,6% har inte bestämt sig. 11,9 % av sveriges befolkning visste inte vad en iPad var under veckan då SnabbaSvar.se genomförde undersökningen.

Efter att ha läst Steve Chazins blog om Apples marknadsföring, som bl.a. berättar att Apples främsta marknadsföring är att de leverar fungerande och snygga produkter (medan andra leverantörer inte riktigt når hela vägen), samt när jag tänker tillbaka på lanseringen av iPhone, så känns det inte orimligt att de kommer att lyckas. Frågan är bara om 1,1 % räcker för att skapa en tillräckligt snabb diffusion (dvs. spridning av teknologin via olika kanaler). Detta torde vara en siffra som både apple och konkurrenter vill hålla koll på framöver.

Mer intressanta siffror: Fler män än kvinnor vill köpa iPad så fort den släpps. Där kan jag dock inte säga någon med (statistisk säkerställd) säkerhet då sifforna skiljer sig för lite (1,6 % av alla män, mot 0,5 % av alla kvinnor). Om vi däremot tittar på köpvilja överlag, oavsett när de vill köpa den, så framstår skillnaden mer tydligt; 12,7 % av männen vill ha en iPad mot 9,7 % av kvinnorna, dvs. 30 % fler män vill ha en iPad. Ser männen mer möjligheter med den eller är vi helt enkelt bara mer prylgalna? Egna erfarenheter pekar på det senare.

Föga förvånande är att flest 15-22 åringar vill ha en iPad i present/julklapp. Något att tänka på för alla föräldrar där ute. Vi får väl se om iPad blir årets julklapp 2010. I så fall är lyckan smidd för Apples försäljning i Sverige.

Du kan titta på resultaten i tabellform här:                

Själv är jag riktigt nyfiken på den. Inte för att jag behöver en jättelik iPhone. Jag är främst intresserad av möjligheten att få direkt tillgång till tidningar och tidsskrifter, samt direktheten ut till nätet som en laptop inte riktigt ger eftersom den ska startas upp och ta god tid på sig innan man kan klicka igång webbrowsern.

Läs Steve Chazins blog om Apples marknadsföring

Jag återkommer med mer statistik om iPad och annat intressant.

/Rafe

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Ping.fm
  • Posterous
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter

Relaterade inlägg:

  1. Intresset för iPad tripplades bland Innovators av elektronik i USA!

5 Kommentarer


  1. 1.1 % av svenskarna torde alltså bli 99 000 sålda iPads strax efter introduktion.

    En klar försäljningsframgång. Hur många Letto har det sålts?

  2. Håller med dig. Det räcker gott och väl för att skapa bra förutsättningar för försäljningen. Jag vet inte exakt hur många Letto som har sålts, men enligt en artikel i Svensk Bokhandel sålde de slut rätt fort. Det verkar vara stor efterfrågan än så länge. Så vitt jag förstått är det ingen som ens brytt sig om att i någon större skala mäta efterfrågan (samt vad folk efterfrågar).

  3. Ställer mig tveksam till huruvida iPad blir årets julklapp. Det finns trots allt ett visst motstånd till Apples produkter och då tänker jag närmast på att många känner sig osäkra inför deras teknik och OS. Men vad vet man, de har ju förvisso lyckats penetrera marknaden med iPhone och den skulle ju faktiskt kunnat fungera som en inkörsport till användandet av Apples produkter.

    Helt orealistiskt är det dock inte att läsplattorna som produktgrupp blir årets julklapp.

  4. Hej Mattias,

    Framförallt är det lite tidigt att säga, men den senaste mätningen visar större önskan att få en iPad i present/julklapp jämfört med den tidigare mätningen.

  5. Ipaden verkar onekligen fet, blir en sån när man kan få tag på den.

Skriv en ny kommentar