Apples iPad tappar de tidiga köparna

March 5, 2010  |  Marknadsundersökning, Varumärken

Vi fortsätter mätningarna av köpviljan för iPad bland den svenska befolkningen

Den första mätningen gjordes dryga månaden sedan (2 feb 2010 – 5 feb 2010), och nu genomfördes alltså den andra mätningen. Den visar att de tilltänkta tidiga köparna (innovators) minskar i antal, från 1,1 %* för en månad sedan till 0,4 %**. Dessa är av strategisk vikt för en ny produkt då de ofta agerar som ambassadörer för den. Speciellt Apple brukar få bra spridning av sina produkter tack vare bl.a. den här hängivna skaran. Under månaden som gått har jag fått höra många argument till varför man inte ska köpa iPad. Jag överlämnar den analysen till er som är mer pålästa kring produkten.

Det verkar som att fler har bestämt sig för att vänta några månader efter att iPad släpps innan de slår till. Denna siffra ökade från 2,5 % till 3,4 %. Antalet människor som uppgav att de vill ha en iPad i present/julklapp dubblades nästan från 3,5 % till 6,5 %. Det kanske inte var så tokigt att tro på iPad som årets julklapp? Det är långt kvar till jul, så det återstår att mätas (inte “ses” – den som ser kan bara agera reaktivt, den som mäter kan agera proaktivt. Kom ihåg det).

I övrigt har siffrorna inte rört sig så mycket. Det är fortfarande dryga 10 % av befolkningen som inte ens har hört talas om den. Antalet osäkra personer som inte vet om de vill köpa iPad har ökat något (från 16,6 % till 19,4 %).

/Rafe

Undersökningen genomfördes via tjänsten Snabbasvar.se (www.snabbasvar.se) från 23 februari 2010 till 1 mars 2010. Urvalet är nationellt representativt på kön, ålder och region. Totalt deltog 1 092 respondenter från 31 av Sveriges största internetpaneler. SnabbaSvar.se drog urvalet bland 300 000 svenska panelmedlemmar

* konfidensintervallet är 0,47 % – 1,67 % vid en 95 % konfidensgrad
** konfidensintervallet är 0,01 % – 0,73 % vid en 95 % konfidensgrad
Således föreligger en hög sannolikhet att antalet tidiga köpare av iPad de facto har minskat

Fortsätt läsa om den tredje mätningen av efterfrågan på iPad som visar att efterfrågan ökar.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Ping.fm
  • Posterous
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter

Relaterade inlägg:

  1. Är framgången säkerställd för iPad i Sverige?
  2. Intresset för iPad tripplades bland Innovators av elektronik i USA!

Skriv en ny kommentar