Almedalsveckan – Predikan för de frälsta?

May 28, 2010  |  Marknadsundersökning

Alla gör sig redo inför Almedalsveckan den 4-10 juli. Det slipas på tal, budskap byggs upp och seminarier sätts i ordning. Kanhända att kalendariet blir rekordfyllt detta valets år 2010 (det tror makthavare.se och almedalsveckan.info) . Men vem kommer att lyssna?

I samband med SnabbaSvar.se:s kampanj att bryta kundernas frågor på hur pass säkra eller osäkra väljarna är beträffande hur de ska rösta, passade jag på att ta reda på vilka det är som egentligen kommer att följa Almedalen.

Mer än hälften av svenskarna planerar inte att följa Almedalsveckan överhuvudtaget. En fjärdedel tänker lyssna på några enstaka tal, och endast var tionde svensk planerar att följa Almedalsveckan så mycket det går.

Intressant är att de väljarna som fortfarande går att påverka i hur de kommer att rösta återfinns till större del i gruppen som inte tänker följa Almedalen eller som bara tänker lyssna på några enstaka tal. Av de ca 11 % som tänker följa större delen av Almedalsveckan är mellan ca 50 % – 70 % redan frälsta. Således kanske man inte når så många osäkra väljare som man hade hoppats på.

Givetvis kommer talen och nyheterna att spridas vidare via traditionell media och social media. Kanske bör man ta reda på hur den svenska befolkningen kommer att följa nyheter under sommaren och semestern? Det som frågar, den vet.

Förklaring till diagrammet

Svart kors – övre gränsen för konfidensintervallet (lär dig förstå konfidensintervall)
Rött kors – undre gränsen för konfidensintervallet

Konfidensgrad: 95 %

Om undersökningen

Frågorna ställdes till sveriges befolkning via fråga-själv-tjänsten SnabbaSvar.se. Totalt 1 120 respondenter, representativa för svenska riket på kön, ålder och region, svarade på frågorna under perioden 12 – 19 maj 2010. Urvalet drogs ur “Panelbörsen” (Cint Panel Exchange) som tillhandahålls av Cint AB och ger tillgång till 31 av Sveriges största paneler. Här ingår bl.a. paneler såsom MSN-panelen, pricerunner-panelen, TV4:s panel, SF-bio-panelen, OKQ8-panelen, blocket-panelen, m.fl. Dessa paneler utgör tillsammans Sveriges största källa till respondenter för onlineundersökningar.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Ping.fm
  • Posterous
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter

Inga relaterade inlägg


Skriv en ny kommentar